دین دولین

متولد: 1341/6/5 در نیویورک
ملیت: آمریکایی

بیوگرافی:


دین دولین کارگردان تلویزیون  ، نویسنده ، تهیه کننده و بازیگر است . او موسس شرکت اینترتینمنت در سال (2001)  یک شرکت تولید رسانه های تصویری است . هم اکنون این شرکت توسط دولین الونگ و شرکایش، مارک رزکین و ریچل الشن رهبری می‌شود.

مادر دین دولین هنرپیشه پیلار سرات و پدرش دان دولین، نویسنده، بازیگر و تهیه کننده است. پدرش یهودی و مادرش اهل فیلیپین است.

پدر دولین در 70 سالگی در 11 دسامبر (2000) بر اثر سرطان ریه و مادرش نیز به علت سرطان ریه در دوم ژوئن (2001) در سن 62 سالگی فوت کرد.

همسر دولین لیسا برنر است و آنها دارای دو دختر میباشند. لیسا متولد 12 فوریه (1974) یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. 

دولین در تمام دهه (1980) به عنوان یک بازیگر در تعداد زیادی از نمایشهای تلویزیونی ظاهر شد. او در فیلهایی همچون بادیگارد من، زندگی وحشی، نابغه واقعی و مریخی ها برید خونه، هنرنمایی کرده است.  دولین به تدریج شروع به نوشتن متن نمایشنامه ها کرد. اولین نوشته او که تولید شد، فیلم اکشن و رزمی “سرباز جهانی” ساخته شده در سال (1992) بود که با فروش بسیار خوب همراه بود.

دولین با اشتیاق، کارگردانی فیلم علمی تخیلی “طوفان جغرافیایی” را برای شرکت فیلم سازی آمریکایی برادران وارنر آغاز کرد. در سال 2013، دولین گفت در آینده نزدیک فیلم جنایی “سامری بد”  را توسعه خواهم داد.

 

دولین سریالهای تلویزیونی مثلث( 2005) و اهرم ( 2008 -2012) را تولید کرد که دوازده “اپیزودها” را کارگردانی کرد او در حال حاضر از مجموعه “کتابدار” سری جدید این سریال را تولید می کند.

گالری تصاویر:


آثار: