ادی مورفی

متولد: --- در نیویورک
ملیت: آمریکایی

بیوگرافی:


ادی بازیگر، کارگردان، خواننده، تهیه‌کننده و کمدین است. شهرت او با بازی در فیلم سه‌گانه پلیس‌های بورلی هیلز آغاز می‌شود.

او همچنین در سری فیلم‌های شرک نقش خر شرک را صداپیشگی می‌کرد. مورفی بیشتر در نقش‌های کمدی و در فیلم‌هایی با ژانر خانوادگی ظاهر می‌شده است همانند فیلم مهدکودک بابا که در آنجا نقش مردی را بازی می‌کرده است که به کودکان علاقه زیادی داشته و می‌توانست به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند و به همین دلیل مهدکودکی را در خانه خودش تأسیس می‌کند.

پدر و مادر ادی زمانی که ۳ سالش بوده از هم جدا شدند و زمانی که ۸ سالش بود پدرش را از دست داد و به دلیل بیماری سختی که مادرش داشت ادی  یک سال در پرورشگاه زندگی کرد و خودش می‌گوید که این روحیه طنز و شاد او از همان دوران شکوفا شده است.

او می‌گوید زمانی که ۱۵ سالش بوده با گوش دادن به آلبوم ریچارد پریور تصمیم گرفته است که به یک کمدین تبدیل شود.

در همان دوران بود که با اجرای یک نمایش استعدادیابی در مرکز جوانان روزولت توانست خواننده آل گرین را تحت تأثیر قرار دهد و همین باعث شد تا بتواند در شهرهای مختلف به اجرا بپردازد.

در همین اجراهای کمدی بود که استعدادش توسط رابرت واشس و ریچارد تینکن کشف شد و در اوایل دهه ۸۰ میلادی و پس از موفقیت در تست بازیگری به مجموعه “شنبه‌شب زنده” پیوست اما پس از مدتی از گروه جداشده و با بازی در فیلم 48 ساعت (۱۹۸۳) پا به عرصه سینما گذاشت.

مورفی در سال ۱۹۸۸ با نیکول میچل  آشنا شد و آن‌ها در سال ۱۹۹۳ باهم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج ۵ فرزند به نام‌های بریا، مایلز مایکل، شین آدرا، زولا ایوی و بلا زهرا می باشد.

گالری تصاویر:


آثار: