رسول صدرعاملی

متولد: 1333/9/22 در اصفهان
ملیت: ایران

بیوگرافی:


رسول صدرعاملیروزنامه نگار، فیلم‌نامه نویس، تهیه کننده و کارگردان ایرانی که از ۱۷ سالگی فعالیت خود را با خبرنگاری آغاز کرد و در دوران تحصیلش در فرانسه به مهمترین خبرنگار اقامت روح‌الله خمینی تبدیل شد. او تا سال ۱۳۵۹ با روزنامه اطلاعات همکاری داشت و با آغاز جنگ مشغول ساخت مستندجنگی شد.

صدرعاملی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را با تهیه کنندگی فیلم خونبارش در سال ۱۳۵۹ به عنوان اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب آغاز کرد و دو سال بعد، اولین فیلم خود در جایگاه کارگردان را بانام رهایی در سال ۱۳۶۱ ساخت. درسال ۱۳۵۸ نیز اولین موسسه تولید و توزیع فیلم را با نام میلاد فیلم \س از انقلاب تاسیس کرد. او دوفرزند به نام میلاد و محمدرضا دارد.

از فیلم‌هایی که وی کارگردانی کرده است می‌توان به گل‌های داودی (۱۳۶۳) که در سومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ۵ لوح زرین از هیئت داوران گردید. ضمن اینکه در جشنواره فیلم پیونگ یانگ (کره شمالی) مقام اول را کسب کرد. گلهای داودی اولین ملودرام سینمای پس از انقلاب است که ارتباط وسیعی با مخاطبان برقرار کرد، پاییزان (۱۳۶۶)، قربانی (۱۳۷۰)، سمفونی تهران (۱۳۷۲) فیلم‌های مستندی در زمینه مسائل اجتماعی از جمله سریال خاطرات یک خبرنگار (پرواز انقلاب ۱۳۷۶)، دختری با کفشهای کتانی (۱۳۷۸)، من، ترانه ۱۵ سال دارم (۱۳۸۰)، دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳)، شب (۱۳۸۵)، هر شب تنهایی (۱۳۸۶)، زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۷). در انتظار معجزه (۱۳۸۸). سال دوم دانشکده من (۱۳۹۶) اشاره کرد.

گالری تصاویر: