محمدرضا خاکی

متولد: 1329/3/21 در کرمانشاه
ملیت: ایرانی

بیوگرافی:


محمدرضا خاکی ( متولد 21 خرداد ماه سال1329 ) کارگردان، مترجم و مدرس پر تجربه تئاتر می باشد. او در کرمانشاه به‌دنیا آمده است که خاستگاه تئاتری دارد، او سال 1357 لیسانس هنرهای نمایشی خود را از دانشکده هنرهای زیبا دریافت کرده و سپس به فرانسه سفر کرد.او لیسانس علوم‌تربیتی خود را از دنشگاه «سنت دنیس» واقع در پاریس دریافت کرد و سپس سال 1364 از همین دانشگاه لیسانس تئاتر خود را دریافت کرد. او سال 1368 از دانشگاه پاریسیدر رشته تئاتر و علوم نمایشی دیپلم مطالعات عالی دریافت کرد و درنهایت آقای خاکی، مدرک دکترای خود را در سال 1370 از دانشگاه سوربن گرفت.

دکتر خاکی پس از بازگشت به وطن به انتشار نمایشنامه ها ، مقاله ها و همچنین اجرای تئاتر پرداخت,  ازجمله آثاری که از این هنرمند بزرگ منتشر شده است، می‌توان به تحلیلی بر نمایشنامه «سرایدار» اثر هارولد پنیتر، «سیر تحولات در متون تعزیه»، «بداهه‌سازی در تئاتر»، «‏مجلس شبیه شهادت حضرت قاسم(ع)»، «تغییر و تحولات مکان‌های تئاتری در قرن بیستم»، «کمک و یارانه‌های شهرداری پاریس به تئاتر»، «یاسمینا رضا به روایت لوک بوندی» و... در نشریات مختلف، انتشار نمایشنامه‌هایی همچون «پرتره» و «شهادت پیوتر اوهه» اثر اسلاومیر مروژک، «جنگ شعاع»(تعزیه‌نامه‌های کتابخانه ملک)، «کسب و کار آقای فابریزی» اثر آلبرهوسون، «بدن شاعرانه» اثر ژاک لو کوک، «اُبلوموف» اثر مارسل کوولیه، «مفیستو برای همیشه» اثر تُم لانوی و... اشاره نمود.

البته خاکی تئاترهای بسیار خوبی را در مقام کارگردان روی صحنه آورده که می‌توان به نمایش‌های «پرتره» اثر اسلاومیر مروژک، «مرغ دریایی» اثر آنتون چخوف، نویسندگی و کارگردانی «موسی و شبان» در فستیوال‌های بین‌المللی تئاتر سورواوله، ویلفیلد کانادا، مرکوسور، کوردوبا، آرژانتین، تئاتر کلن آلمان و... اشاره کرد.

از نمایش های دیگری که محمدرضا خاکی روی صحنه برد ، بازتولید نمایش «روال عادی»نوشته ژان کلود کری‌یر را با حضور کوروش سلیمانی و مسعود دلخواه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر بود ، او پیش از این  در سال۱۳۹۳ «دیده‌بان» نوشته پیر روبر لوکلرک را با گروهی جوان روی صحنه برده بود.

البته فعالیت‌های وی به تئاتر منحصر نمی‌شود, او همچنین مجموعه پنج‌قسمتی تئاتر تلویزیونی «کسب و کار آقای فابریزی» که سال۱۳۷۶ از شبکه دوم سیما پخش شد و چند تله‌تئاتر دیگر هم کار کرده است.

گالری تصاویر: