عباس کیارستمی

متولد: 1319/4/1 در تهران
ملیت: ایران

بیوگرافی:


کیارستمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنریبین‌المللی، همچنین شاعر و نقاش ایرانی بود. از کودکی فعالیت هنری خود را با نقاشی شروع کرد و در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به فعالیتش ادامه داد. وی از سال ۱۳۵۱ فعالیت سینمایی خود را آغاز کرده و مهمترین کارهای او می‌توان سه‌گانه کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، و باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) اشاره کرد. او در دوره پایانی کارش به فیلم‌سازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود. 

کیارستمی مورد تحسین مخاطبان و منتقدان سراسر جهان قرار گرفت و موفق به دریافت حداقل هشتاد جایزه معتبر تا سال ۲۰۱۴ شده‌است. وی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت. وی در جشنواره‌های متعدد معتبر فیلم جهان به عنوان داور حضور داشته‌است و با ۴ دوره داوری درجشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز است. وی همچنین با دریافت ۳۲ دست‌آورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به‌شمار می‌رود.

در ۱۹۶۹ با پروین امیرقلی ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ از او جدا شد. آن‌ها از این پیوند، صاحب دو پسر به نام‌های احمد متولد ۱۹۷۱ و بهمن ۱۹۷۸ شدند. در ۷ فروردین ۱۳۹۵ کیارستمی در بیمارستان به دلیل سرطان دستگاه گوارش بستری شد که پس از انجام ۴ عمل بیماری سرطان وی تکذیب شد. سپس به فرانسه منتقل شد و در آنجا به دلیل اشتباه پزشکی خون در بدنش لخته شد و در نهایت پس از سکته مغزی دار فانی را وداع گفت. پیکر او ۲۰ تیرماه ۱۳۹۵ در لواسان به خاک سپرده شد.

گالری تصاویر: